Kto z nas nie rozmawiał ze znajomymi czy rodziną o ostatnich zakupach, albo nie polecał produktów, z których był zadowolony? Wystawiamy także opinie, komentujemy na fanpage marek i sklepów, oceniamy jakość produktów, ale i usług, które towarzyszą ich dostarczaniu. Działania takie w imieniu firm, może prowadzić agencja marketingowa.
Co to jest marketing szeptany?
Marketing szeptany, znany też jako whisper marketing, buzz marketing czy word of mouth marketing (WoMM), to działania mające na celu zaprezentowanie produktu, usługi lub firmy w dobrym świetle. Istotne jest, by dotrzeć do osób potencjalnie zainteresowanych naszą ofertą w możliwie, jak najbardziej naturalny sposób. Rozpoczynać dyskusję i brać w niej udział mogą anonimowe osoby zaangażowane przez firmę lub jej oficjalni przedstawiciele. Warunek jest jeden – działanie nie może przypominać reklamy, ponieważ zostanie to szybko zauważone i zignorowane. Z tego między innymi wynika popularność tej formy komunikacji. Konsumenci w dużej mierze uodpornili się na reklamy.
Miejscem prowadzenia marketingu szeptanego są najczęściej media społecznościowe (głównie Facebook, Instagram, YouTube), blogi, fora, serwisy z opiniami czy wizytówki firm w Google. Mogą to być zarówno odpowiedzi na pytania, komentarze, jak i posty inicjujące dyskusję. Miejmy na uwadze, żeby nasza aktywność faktycznie odbywała się we właściwym miejscu i odpowiadała swym zakresem na potrzebę. Przykładowo, komentarz polecający nowe okna do domu naszej firmy, a umieszczony pod postem osoby, która pyta się o naprawę konkretnego modelu, będzie nieskuteczny. Natomiast, jeśli dodajemy link z produktem, powinien kierować do podstrony, a nie strony głównej. I oczywiście, jeśli nie ma takiej potrzeby, nie należy zakładać nowego wątku na forum.
Marketing szeptany nie jedno ma imię
Przekaz buzz marketingowy może zaciekawiać, angażować, wzbudzać skrajne emocje, bawić, prowokować. Dobra kampania to taka, która kontroluje sytuację, nadaje kierunek narracji, zarządza oczekiwaniami odbiorców. Umiejętnie łączy wiedzę o sytuacji na rynku i potrzeby grupy docelowych. Założeniem kampanii marketingu szeptanego może być rozpoznawalność towarzysząca wprowadzaniu nowego produktu/usługi lub marki na rynek, zwiększenie sprzedaży, wypromowanie wydarzenia, podtrzymanie zainteresowania klientów i dotarcie do nowych.
Powyższe możemy realizować poprzez:
- product seeding – udostępnianie liderom opinii i wpływowym osobom (np. influencerom) produktów, o których opowiedzą na swoich kanałach społecznościowych,
- evangelist marketing – wygenerowanie w zadowolonych klientach potrzeby polecania produktów i marki,
- trendsetting – promowanie marki, produktu lub pewnych zachowań, jako trendu, przez osoby związane z marką, np. jej pracowników,
- marketing wirusowy – stworzenie interesującego przekazu (np. filmu, zdjęcia) związanego firmą lub produktem, który wręcz samoistnie rozprzestrzeni się w sieci,
- brand blogging – tworzenie treści w których udział ma marka, czytelnicy i osoby prowadzące bloga (może to być np. blog firmowy),
- community marketing – budowanie rozpoznawalności marki pośród określonej społeczności zgormadzonej np. na zamkniętym forum lub facebook’owej grupie,
- cause marketing – wspieranie społecznych inicjatyw i ważnych dla społeczności tematów, np. promocja naturalnych surowców w produkcji kosmetyków.
Co daje marketing szeptany?
WoMM uzupełnia kampanie reklamowe Google i działania SEO. Łączy w sobie to, czego oczekują przyszli i obecni klienci, a więc wartościowe treści pomagające w wyborach i informacje pojawiające się w odpowiednim momencie (na każdym z etapów procesu zakupowego). Firmy wdrażające marketing szeptany zauważają przede wszystkim:
- wzmożony ruch na stronie internetowej,
- wsparcie pozycjonowania (przy korzystaniu z linków nofollow),
- informacje zwrotne od klientów,
- poprawę widoczności marki na rynku i przewagę nad konkurencją,
- pozytywny odbiór firmy przez klientów i wzrost ich zaufania,
- zyskanie nowych klientów i zainteresowanie ofertą,
- zwiększenie zapotrzebowania na produkty.