Dobry film reklamowy - 7 złotych zasad

Każdy marketingowiec wie, że stworzenie skutecznej reklamy wymaga zastosowania niekonwencjonalnych środków. Współczesny konsument jest zmęczony atakującymi go zewsząd billboardami i wyciąganiem niekończącego się spamu w postaci ulotek ze skrzynki na listy. Jak zatem zrobić reklamę, która nie tylko spełni swoje podstawowe zadania, ale również zachęci potencjalnych klientów do zainteresowania się oferowanym produktem lub usługą? Odpowiedzią na to pytanie jest dobry film reklamowy. Oto 7 złotych zasad, których przestrzeganie pomoże stworzyć świetną reklamę.

Historia

Dobry film reklamowy musi opierać się na historii, która ma swój początek, środek i koniec. Zawarcie tych trzech elementów w kilkuminutowym spocie wydaje się trudne, jednak kiedy do pomysłu dołączy się emocje, historia układa się sama.

Dobra historia pobudza do myślenia, wywołuje określoną reakcję, jest wiarygodna, budzi zaufanie widza i pozwala konsumentowi zidentyfikować się z reklamowanym produktem. Żeby to osiągnąć trzeba dopasować historię do konkretnej grupy odbiorców, a przed wypuszczeniem filmu „w świat” sprawdzić, jak działa on na reprezentatywną próbkę grupy docelowej. Po takim badaniu można postawić wnioski, czy historia jest odpowiednia, czy wymaga jeszcze dopracowania.

Coś więcej niż obraz

Oglądanie filmu reklamowego wymaga uwagi. Bodźce docierają do wielu zmysłów jednocześnie, przez co zwiększa się aktywność mózgu. Ważne jest zatem, aby przekaz wizualny poparty był słowem mówionym. Wzrok i słuch to bardzo silne zmysły, dlatego warto je wykorzystać w tworzeniu filmu reklamowego. Prezentując produkt można stworzyć sytuację problematyczną, która zostanie rozwiązana przy jego użyciu. Ciąg przyczynowo – skutkowy warto wzmocnić rekomendacjami klientów po użyciu produktu lub zaprezentowaniem studium przypadku, w którym produkt jest remedium na problem klienta.

Scenariusz spotu

Tak jak inne filmy, tak również reklama ma swój scenariusz. Realizowany na jego podstawie spot powinien przekazywać założone wcześniej treści zrozumiałym dla klienta językiem.

W marketingu coraz częściej stosuje się filmy reklamowe, które nie posiadają ściśle określonego scenariusza, tzw. unscripted. Nie są to jednak reklamy do końca spontaniczne. Praca nad takim spotem opiera się na wcześniej określonej strukturze, której przestrzeganie prowadzi do osiągnięcia założonych celów.

Interakcja

Jednym z celów produkcji filmu reklamowego jest nawiązanie relacji z klientem, na skutek czego możliwe będzie zakupienie produktu i późniejsze przywiązanie do marki. Jedną z dróg do spełnienia tych założeń jest bezpośrednia interakcja z konsumentem, której następstwem jest podjęcie działania. W praktyce oznacza to umieszczenie w reklamie bezpośrednich odnośników do poszerzonych informacji o usłudze lub produkcie, zachęta do skorzystania z porad eksperta lub zapisanie się do newslettera.

Rodzaj filmu

W dobie ogromnej konkurencji na rynku nieopłacalna jest produkcja filmu reklamowego, który będzie podobny do setek innych tego typu filmów. Aby była skuteczna, reklama musi się wyróżniać, dlatego jeszcze na etapie pracy koncepcyjnej nad reklamą warto określić, w jakim stylu ma być ona zrealizowana, jaki będzie jej format i konwencja. Błędne decyzje na tym etapie pracy mogą skutkować małą skutecznością reklamy oraz jej wmieszaniem się w pozostałe filmy utrzymane w podobnych ramach koncepcyjnych.

Koncentracja na kliencie

Cel reklamy, którym jest promocja produktu lub usługi to nie wszystko. Nawet najlepszy film reklamowy nie spełni swojego zadania, jeżeli pracujące nad nim osoby nie uświadomią sobie jednej, bardzo ważnej rzeczy. W reklamie najważniejszy jest klient i jego potrzeby. Spoty reklamowe skupione na produkcie lub samej marce są skuteczne w przypadku dużych i znanych firm, które cieszą się renomą, a klienci będą kupowali jej produkty lub usługi bez względu na reklamę.

Mniejsze firmy, a szczególnie te dopiero zdobywające pierwsze sukcesy na rynku, skupić się muszą na tym, czego potrzebuje klient znajdujący się w docelowej grupie odbiorców. Kluczowa dla sukcesu filmu reklamowego jest identyfikacja problemu konsumenta oraz zaprezentowanie mu, że może go w łatwy sposób rozwiązać korzystając z oferowanego produktu lub usługi.

Dystrybucja

Wszystkie powyższe zasady dotyczyły tego, co zrobić aby wyprodukować dobry film reklamowy. Zanim jednak zacznie się produkcja, trzeba zastanowić się, w jaki sposób film zostanie rozpowszechniony. Niestety dawno już minęły czasy, w których wystarczyło coś wrzucić do Internetu, a reszta działa się już sama. Obecnie trzeba uruchomić wiele kanałów dystrybucji reklamy. Można ją umieścić na firmowej stronie internetowej, fanpage na Facebooku lub innym portalu społecznościowym, wysłać jako element newslettera lub zaprezentować na YouTube. Decyzja odnośnie właściwego sposobu udostępnienia filmu zależy w dużej mierze od tego, przez jakie kanały najlepiej i najskuteczniej można się skomunikować z grupą docelową.

7 zasad czy propozycji?

Każdy marketingowiec wie, że produkcja filmu reklamowego to złożony proces. Powyższe punkty to zasady, których warto przestrzegać, aby stworzyć skuteczny i popularny film reklamowy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here