„Firma bez logo, jest jak człowiek bez twarzy”powtarza David Airey, autor książek branżowych, grafik i artysta, twórca identyfikacji wizualnej. Trudno się z nim nie zgodzić, to logo jest elementem, który pozwala klientowi stwierdzić – tak, znam ten produktu! Rozpoznawalność marki jest dzisiaj niezwykle ważna, przede wszystkim dlatego, że konkurencja jest coraz większa. Na sklepowych półkach nie ma już tylko jednego rodzaju napoju, soku, czekolady, mąki, makaronu, a także długopisu, telefonu komórkowego czy też mebli do salonu. Elementy graficzne pozwalają zidentyfikować produkt z marką.

Identyfikacja wizualna to nie tylko logo, jednak jest ono jednym z ważniejszych jej elementów. Są to ustalone reguły i gotowe projekty, które łączymy ze sobą, tworząc w ten sposób spójną całość, którą nazywamy wizerunkiem firmy. A zatem identyfikacja wizualna to graficzny obraz marki, jej symbole, charakterystyczne dla niej kolory, ale też zachowania, kreujące jej wizerunek w oczach i świadomości potencjalnych klientów.

Bądź rozpoznawalny

Zaczniemy od podstaw, od fundamentu identyfikacji wizualnej, czyli od logo. Jest znakiem graficznym, którym posługuje się firma oznaczając nim swoje produktu i ich opakowania, obecne na stronie internetowej, wizytówkach, ulotkach i plakatach, na wszystkich formach reklamy, wszędzie, gdzie marka się prezentuje i sprzedaje. Dobre logo, które zwraca uwagę współczesnego klienta, to logo proste, łatwe w zapamiętaniu, bez zbędnych szczegółów i trudnych w odtworzeniu kształtów. Powinno być łatwe w odtworzeniu przez odbiorcę zarówno w wyobraźni, jak też na papierze.

Identyfikacja wizualna musi również być ponadczasowa. Bardzo często po kilku latach logo jest odświeżane, ponieważ traci swoją atrakcyjność. Dobre logo – proste i ponadczasowe – nie musi być zmieniane w całości, wystarczy drobny szczegół, pogrubienie liter, zmiana czcionki, uzupełnienie go o nowy element. Wciąż musi nawiązywać do tego, które jest znane już klientowi.

Proste, uniwersalne i ponadczasowe, ale też oryginalne oraz wyróżniające markę, nawiązujące do jej branży i oferty. Dla designerów to duże wyzwanie, ale dobre agencje kreatywne doskonale radzą sobie z tworzeniem czegoś, co można nazwać unikalnym, co się łatwo sprzedaje. Przykładem jest agencja Meggot.pl, która w swoich projektach stawia na prostotę, świeżość, nowoczesność, a  przede wszystkim unikalność.

Konsekwentna kolorystyka

Każda firma powinna mieć swoją indywidualną paletę kolorów, z którą będzie kojarzona i z którą sama będzie się utożsamiać. Może być to jeden kolor lub kilka barw w zależności od własnych upodobań, jak też branży i rodzaju oferowanych produktów lub usług. Kolory marki są obecne wszędzie – na logo, stronie internetowej, gadżetach reklamowych, plakatach i ulotkach, w mailach i newsletterach, na papierze firmowym, a nawet w siedzibie firmy.

Identyfikacja wizualna musi być spójna, natomiast elementem, który łączy wszystkie jej składowe, są kolory. Są one zapamiętywane do 30 razy szybciej niż pozostałe komponenty identyfikacji wizualnej. W ile i jakie kolory powinna być ubrana marka? Zakłada się, że nie powinno być ich więcej niż 3, aby nie wprowadzać chaosu. To, jakie one będą zależy od specyfiki branży i produktu. Czerń to elegancja i szyk, złoto i srebro pozwalają postrzegać firmę jako ekskluzywną, zieleń to natura, biel czystość i zaufanie, a czerwień temperament i siła.

Elementy identyfikacji wizualnej

Logo i kolory to jej fundamenty, na których „stawiamy” poszczególne klocki, czyli jej elementy. Wśród nich są: szablony graficzne papieru i wizytówek, strona internetowa, identyfikatory, a także wygląd pracowników, materiały i gadżety reklamowe, szyldy informacyjne, plakaty i billboardy, ale też aranżacja biura i punktów sprzedaży.

Identyfikacja wizualna stanowi efektywne narzędzie reklamy, które jednocześnie odpowiada za to, jak zapamiętana zostanie firma, jak jest postrzegana i czy będzie skutecznie kojarzona i zapamiętywana przez klienta. To coś więcej, niż kolory, kształty, czcionka i grafika, to stylistyka marki, w którą jest ubrana, to jej styl i uzewnętrznienie jej charakteru.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here