Jak wybrać wiarygodnego partnera biznesowego

Założenie działalności gospodarczej bardzo często wiąże się ze znalezieniem odpowiednich partnerów biznesowych. Prowadzenie firmy w pojedynkę to zadanie dla wyjątkowo odważnych, dlatego przedsiębiorcy najpierw szukają odpowiednich osób, z którymi chętnie poprowadziliby wspólny biznes. Nierzadko jest tak, że w pierwszej kolejności właściciel firmy zaprasza do współpracy swoich znajomych lub rodzinę. Podejmowanie współpracy z bliskimi nam osobami daje poczucie zaufania, ale nie zawsze mamy taką szansę. Członkowie rodziny mogą nie mieć z nami wspólnych zainteresowań i nie odnajdywać się w danej branży, co jest oczywiście kluczową kwestią.

Sprawdzenie wiarygodności potencjalnego kontrahenta

Aby znaleźć odpowiedniego partnera dla naszej firmy, należy dokonać rozeznania i sprawdzić go pod wieloma względami. Najgorsze co możemy zrobić to nawiązać współpracę biznesową z osobą, o której wiemy naprawdę niewiele.

Pamiętaj, że prezes rzetelnej firmy, aby odnieść sukces, dobiera partnerów uważnie i z dystansem. Dowiedz się wszystkiego, co możliwe na jego temat i dopiero potem podejmij decyzję o współpracy.

Sprawdź szczegóły: https://www.coface.pl/Nasza-oferta/Informacja-gospodarcza/Business-Finder

Płynność finansowa

Jak podają badania, czynnik, który przedsiębiorcy wskazują jako pierwszy przy doborze przyszłego partnera, to wiedza o jego płynności finansowej. Stabilność finansowa jest ważna zarówno na początku, jak i w późniejszych etapach rozwoju.

Na początku partnerzy biznesowi muszą mieć środki, aby zainwestować w firmę i „pchnąć” ją do przodu. Przy nawiązaniu współpracy kwestie finansowe muszą być przejrzyste – nie ma miejsca, na niedomówienia. Dlatego, zanim rozpatrzysz kolaborację z daną firmą, koniecznie sprawdź, jaka jest jej płynność finansowa i uniknij współpracy z zadłużoną firmą!

Umiejętności i doświadczenie firmy

Godna zaufania firma powinna odznaczać się doświadczeniem i różnego rodzaju umiejętnościami w swojej dziedzinie. Będąc zainteresowanym konkretną firmą, warto dowiedzieć się, jakie są jej mocne strony – być może wniesie ona coś, czego brakuje w Twojej firmie. Wybierając partnera biznesowego, zwróć więc uwagę na to, czy będziecie się wzajemnie dopełniać. Jego zestaw umiejętności nie musi pokrywać się z Twoimi, choć oczywiście powinniście mieć jakieś cechy wspólne.

Współpraca powinna opierać się na wspólnych wizjach. Sprawdzając historię firmy, jej dokonania i efekty ukończonych projektów dowiesz się jak wiele macie ze sobą wspólnego oraz czy jej dokonania robią na Tobie wrażenie. Efektywność to jedna z najważniejszych cech, których powinieneś szukać. 

Sieć kontaktów biznesowych

Dobrym partnerem będzie osoba, która ma już na swoim koncie powiązania biznesowe, i to nie tylko w swojej branży. Jest to szczególnie ważne na samym starcie, kiedy Twoja firma dopiero rozwija skrzydła. To normalne, że doświadczenia w kontaktach firmy, która jest młoda lub dopiero stawia pierwsze kroki, są niewielkie. W takiej sytuacji Twój partner będzie pełnił funkcję „łącznika” i zadziała na korzyść Waszej spółki.

Osoby, które mają już za sobą parę transakcji i nie raz „dobiły targu”, zazwyczaj nie zapominają o sobie i zawsze wykorzystują okazje, które wiodą do obopólnych korzyści. Tzw. znajomości znacznie wpływają na rozkwit interesów, dlatego kontakty partnera biznesowego są tak ważne. To on będzie wiedział do kogo zwrócić się w danej sytuacji; będzie wiedział komu ufać a komu nie.

Opinia rynkowa

Jak się okazuje, według statystyk, prawie jedna czwarta badanych przyznała, że wybiera potencjalnego partnera biznesowego na podstawie rekomendacji. Osoby prowadzące biznes zazwyczaj znają swoich konkurentów oraz przedsiębiorców z innych branży, z którymi są powiązani, dlatego ich wiedza na temat kontrahentów może okazać się niezwykle cenna.

Wybierając partnera biznesowego, uwzględnij zdanie innych, ale podejdź do tego z dystansem. Wielu badanych zasięga opinii innych przedsiębiorców, gdyż zarówno konstruktywna krytyka jak i dobre oceny na temat potencjalnego partnera biznesowego są swoistymi drogowskazami na drodze do celu. Zwróć przede wszystkim uwagę na opinie, które zdradzą Ci, w jaki sposób potencjalny partner biznesowy prowadzi swoją firmę. Cennymi wskazówkami mogą okazać się także doświadczenia byłych bądź obecnych pracowników. 

Cechy osobiste

Nie tylko kwestie czysto finansowe i kontakty są ważne! Prowadzenie wspólnego biznesu to praca zespołowa, dlatego Twój partner powinien spełniać oczekiwania także pod względem charakteru, gdyż bezpośrednio wpłynie to na zarządzanie firmą. 

Wzajemne zaufanie to podstawa, dlatego upewnij się, że Twój potencjalny wspólnik dotrzymuje słowa i jest odpowiedzialny. Aby poznać go trochę bliżej, skorzystaj z portali na mediach społecznościowych – z pewnością umieszcza tam jakieś posty lub zdjęcia, z których dowiesz się, czy prywatnie macie ze sobą coś wspólnego. To może wydawać się błahe, jednak zbliżony styl życia, ulubiony gatunek muzyki czy wspólna pasja może wytworzyć pewną nić porozumienia i sympatii, która na pewno nie zaszkodzi, a może tylko pomóc we współpracy. 

Praca zespołowa

Ten punkt naturalnie wiąże się z poprzednim, jednak zasługuje na wyróżnienie. Wybór kontrahenta jest trochę jak zawarcie małżeństwa – oczywiście w dużym cudzysłowie, ale jednak. Jak wiadomo, małżeństwo też wymaga pracy zespołowej, a przebiega ona dobrze tylko wtedy, gdy obydwie strony chcą w ogóle współpracować. 

Szczególnie w sytuacjach stresowych, kiedy trzeba szybko reagować, ważne jest, aby proces podejmowania decyzji po obydwu stronach przebiegał w podobnym stylu. Należy dodać, że dobrym partnerem biznesowym będzie osoba skłonna do kompromisów, ponieważ różnice zdań i konflikty są nieuniknione w każdej dziedzinie.

Informacje na temat potencjalnych partnerów biznesowych

Jak widać, aby znaleźć odpowiedniego partnera biznesowego, trzeba się nieźle natrudzić. Zestaw powyższych czynników stanowi wymierne kryterium, ale to nadal nie wszystko! Aby mieć całkowitą pewność co do danego kontrahenta, zweryfikuj go na podstawie rejestrów gospodarczych. 

Poszukiwanie na własną rękę

Do takich bezpłatnych rejestrów należy CEIDG, czyli Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej, z której dowiemy się, czy dana firma jest zarejestrowana bądź też została zawieszona lub skreślona. 

Kolejnym źródłem informacji jest KRS, czyli Krajowy Rejestr Sądowy. Z tego miejsca jesteśmy w stanie dowiedzieć się wszystkiego na temat: danych firmy (adres, telefon), danych właściciela, okresu działalności gospodarczej, ewentualnych zaległościach w urzędzie skarbowym oraz ewentualnych wzmiankach na temat upadłości firmy. 

Polscy przedsiębiorcy mogą również korzystać z Rejestru Dłużników Niewypłacalnych oraz Krajowego Rejestru Dłużników, aby dowiedzieć się, czy dana firma figuruje na niechlubnej liście dłużników, a nawet jak wysoka jest kwota długu. 

Co więcej, w celu dokładniejszej weryfikacji finansowej, można złożyć do ZUS-u oraz urzędu skarbowego specjalny wniosek o uzyskanie informacji na temat opłat ubezpieczeniowych i podatkowych. W tej sytuacji jest jednak wymagana pisemna zgoda właściciela firmy, aby móc takie informacje zdobyć. 

Wywiadownia gospodarcza

Według badań około jedna trzecia ankietowanych przedsiębiorców korzysta z podmiotów gospodarczych, których zadaniem jest weryfikacja przedsiębiorstw. Skorzystanie z usług powołanych właśnie do weryfikacji firm jest zdecydowanie prostszą i mniej czasochłonną opcją. Biura informacji gospodarczej czy wywiadownie to instytucje wyspecjalizowane w tym zakresie, które na zlecenie klienta opracowują raport na temat danej firmy. 

Największą wywiadownią handlową w Polsce jest firma Coface. Zgłaszając się do niej, otrzymasz wszelkie informacje dotyczące interesującej Cię firmy. Wszystko to zasługa analityków ds. oceny ryzyka, specjalistów ds. informacji oraz wielu innych profesjonalistów. Źródła, z jakich czerpią wiedzę, często są nieosiągalne dla innych. 

Dlaczego weryfikacja potencjalnego partnera jest ważna?

Jak się okazuje, 12 procent przedsiębiorców uczestniczących w badaniu podejmuje decyzję na podstawie referencji oraz zaświadczeń zdobytych przez firmę. Około 25 procent zasięga informacji od znajomych bądź innych przedsiębiorców i bierze pod uwagę ich rekomendacje. Szczęśliwie, tylko 10 procent badanych przedsiębiorców w ogóle nie sprawdza wiarygodności potencjalnego kontrahenta. 

Powyższe statystyki pokazują, jak duża jest świadomość w temacie prowadzenia biznesu i poszukiwania odpowiedniego partnera. Niestety, nie wszystkim można ufać, a co za tym idzie, nie ze wszystkimi powinno się robić interesy. Nie każdy życzy nam dobrze i nie każdy ma czyste intencje, dlatego nie „kupuj kota w worku” i upewnij się, że Twój przyszły partner biznesowy jest uczciwy i warto rozpocząć z nim współpracę. 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułMarketing w Internecie

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here