Jak prowadzić firmę w sieci i nie łamać prawa? Ochrona danych osobowych a e-commerce

Email marketing to jedna z najskuteczniejszych form reklamy w internecie. Jak pokazują badania, stanowi on drugi w kolejności powód odwiedzania stron sklepów internetowych i przynosi ogromne zyski w stosunku do wydanych na niego środków. Prowadząc sklep internetowy nie można więc pominąć email marketingu. Jak go wykorzystać aby był skuteczny i jednocześnie zgodny z prawem?

Każdy klient sklepu internetowego, dokonując zakupu lub zakładając konto, podaje swoje dane osobowe i kontaktowe. Zbudowana w ten sposób baza aż prosi się o wykorzystanie w celu email marketingu. Z punktu widzenia prawa można to zrobić, ale pod pewnymi warunkami.

Wielu właścicieli sklepów internetowych uważa, że nie musi rejestrować baz danych, ponieważ wykorzystują je tylko do celów wystawienia faktury. W rzeczywistości nie jest to prawda, bowiem samo wysłanie zakupionego towaru wymaga zaadresowania paczki, co traktowane jest jako przetwarzanie danych osobowych. Podobnie rzecz ma się w przypadku prowadzenia systemu CRM.

Ustawa o ochronie danych osobowych dopuszcza oczywiście możliwość wykorzystywania takich baz danych do celów email marketingu, pod warunkiem, że przedsiębiorca uzyska na to zgodę od konsumenta. Stąd biorą się wszystkie „regułki” dotyczące zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych lub zgody na przesyłanie materiałów handlowych przez środki komunikacji elektronicznej. Wyrażenie zgody w obu przypadkach musi być dobrowolne, a z technicznego punktu widzenia, nie można zaznaczyć odpowiednich kwadracików za klienta.

Należy zatem pamiętać o trzech ważnych elementach:

1. Rejestracja bazy danych w Generalnym Inspektoracie Ochrony Danych Osobowych – wniosek można wypełnić online i należy do niego dołączyć dokument świadczący o przyjętej polityce bezpieczeństwa informacji oraz instrukcję zarządzania systemem informatycznym.

2. Podpisanie umów z firmami, które będą gromadzić i przetwarzać zdobyte przez nas dane osobowe. Taką jednostką jest, np. firma, która będzie realizowała email marketing.

3. Zdobycie zgody na politykę prywatności, która umożliwi późniejsze projektowanie działań email marketingowych.

Prowadząc sklep internetowy warto pamiętać o obowiązkach związanych z ochroną danych osobowych. Nieprzestrzeganie prawa może prowadzić do poważnych konsekwencji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here