W dobie, gdzie większość cen towarów i usług rośnie regularnie o kilka procent w skali roku w branży kurierskiej możemy zaobserwować trend zupełnie odmienny. Otóż od wielu lat ceny usług kurierskich pozostają na tym samym poziomie, a specyficzna pogoń za klientem i chęcią zysku przekłada się również na spadek jakości wykonywania usług.
Usługi transportowe oferowane przez poszczególne firmy kurierskie coraz rzadziej zawierają w regulaminie lub umowie gwarancję dostarczenia przesyłki na kolejny dzień roboczy, a w skrajnych przypadkach trzeba samemu udać się do magazynu firmy kurierskiej po swoją przesyłkę, gdyż obniżona jakość przekłada się na sprawne wykonanie zlecenia.
ZAPOTRZEBOWANIE NA USŁUGI TRANSPORTOWE W POLSCE
Bezustanny rozwój branży e-commerce wymusza na rynku dostarczanie co raz to sprawniejszych rozwiązań. Zmienia się świat, staje się coraz mniejszy. Konsumenci przenoszą się do internetu, gdzie wszystko można kupić sprawniej, jest większy wybór, można przejrzeć ofertę konkurujących ze sobą dostawców nie wstając z kanapy. Klik, klik, klik. Kupiliśmy kilka rzeczy, nie dźwigamy ich do domu, ba, nawet nie włożyliśmy butów. Wszystko zostało kupione podczas chwili relaksu z filiżanką ulubionej kawy.
Wzrasta ilość nadawanych paczek, wzrasta także ich wartość. Każda branża, każda marka, przenosi się do internetu.
JAKOŚĆ A CENA
Można śmiało powiedzieć, że firmy kurierskie walczą ze sobą „na noże”. Obniża się ceny usług, a niestety często odbija się to na jakości. Kurierzy są coraz mniej zadowoleni z wynagrodzeń, dostają więcej pracy, a co za tym idzie nie przykładają się do wykonywania swoich obowiązków z należytą starannością. Idąc dalej. Jedna z największych firm kurierskich w Polsce zdecydowała się na zatrudnienie obcokrajowców. Wszystko byłoby w porządku, gdyby nie fakt, że po Warszawie jeżdżą pracownicy sezonowi ze wschodu, którzy nie znają języka, nie znają topografii miasta. Nie lepiej jest w przypadku usług transportowych ponadgabarytowych. Przesyłki te są duże, nieporęczne oraz „niemile widziane” w firmach realizujących zlecenia transportowe.
KLUCZOWI GRACZE NA POLSKIM RYNKU USŁUG KURIERSKICH
W Polsce zarejestrowanych firm transportowych i logistycznych są setki. Jednak około 85% zapotrzebowania na usługi transportowe kurierskie obsługuje sześć firm. Są to DHL, UPS, DPD, Poczta Polska, inpost, GLS. Aktualnie priorytetem największych firm jest skuteczność doręczenia podczas pierwszej wizyty kuriera. Odbiorca może telefonicznie zmienić miejsce dostawy przesyłki do zaprzyjaźnionego sąsiada, pobliskiego sklepu lub do paczkomatu, z którego odbierze samodzielnie o dogodnej dla siebie godzinie.
Najbliższe lata to z pewnością dalszy rozwój usług transportowych wszelkiego typu. Pytanie, które najbardziej nurtuje to jak się na to przygotują dostawcy usług? Czy podołają? Podobna sytuacja miała miejsce w Niemczech kilka lat temu. Niemieckie firmy kurierskie zatrudniają od lat Polaków kusząc wypłatą rzędu 2000 euro, premiami, a nawet trzynastkami. Spowodowało to jednak podwyżkę cen usług o około 4-5 %. Aby ustrzec się przed podwyżkami polskie firmy wprowadzają szereg udogodnień, ale czy to uchroni konsumentów przed wzrostem cen?