oprogramowanie dla firm

Zarządzanie firmą to zadanie niezwykle wymagające, które obecnie nie może obyć się bez narzędzi specjalnie zaprojektowanych do tego celu. Wśród najpopularniejszych systemów służących automatyzacji oraz integracji procesów przedsiębiorstwa można wymienić CRM oraz ERP. Oba systemy są ogromnym ułatwieniem w codziennym funkcjonowaniu firmy oraz jej pracowników. Posiadają jednak znaczące różnice, które należy poznać by odpowiednio wykorzystać ich potencjał.

Czym są systemy ERP?

system erp

Nazwa ERP jest skrótem od Enterprise Resources Planning a sam system ma służyć wspomaganiu zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. Mowa tutaj zarówno o zasobach finansowych, ludzkich jak i materiałowych. System ERP to zestaw doskonale ze sobą powiązanych narzędzi z jedną bazą danych, które odpowiedzialne są za obsługę najistotniejszych sfer działalności firmy. Pozwala to na szybki dostęp i sprawną komunikację pomiędzy wszystkimi działami firmy. Dodatkowo uniemożliwia niepowołanym osobom wgląd w najistotniejsze dane przedsiębiorstwa.

W skład zintegrowanego systemu ERP wchodzą narzędzia:

  • finansowo-księgowe (FK),
  • do zarządzania kadrami (HRM),
  • planowania zapotrzebowania materiałowego oraz zarządzania magazynem (MRP).

Więcej o specyfice ERP przeczytasz w artykule “System ERP – czym się różni od CRM?”, który przybliży ci charakterystykę i genezę samego oprogramowania, jak również wskaże korzyści wynikające z jego zastosowania.

Czym są systemy CRM?

czym jest crm

Nazwa CRM to z angielskiego Customer Relationship Management, co wskazuje na to, że system ten skupia się głównie na utrzymaniu prawidłowych relacji z klientem, usprawnieniu transakcji oraz budowaniu trwałych więzi biznesowych. CRM stawia również na personalizowane oferty dla stałych klientów firmy oraz pomaga potencjalnym klientom podejmować dalsze decyzje dotyczące współpracy. Dzięki zintegrowanej bazie danych CRM pozwala na gromadzenie wszelkich informacji o kliencie w jednym miejscu: od danych teleadresowych i odbytych rozmowach telefonicznych poprzez informacje o pracownikach aż po wszelkie domknięte sprzedaże. CRM posiada również rozbudowany kalendarz, w którym można w łatwy i przejrzysty sposób planować spotkania czy też korespondencję e-mail z klientem.

Różnice pomiędzy ERP i CRM

Podstawowa różnica pomiędzy ERP i CRM polega na stopniu zaawansowania obu systemów. Przoduje tutaj ERP, który jest zdecydowanie bardziej rozbudowany, dlatego przydaje się głównie w dużych firmach posiadających wiele działów. CRM to system prosty, jednak tak naprawdę przydatny w każdej, nawet mikrofirmie a nawet w przypadku freelancerów.

ERP to potężne narzędzie, którego rozbudowana formuła nie przyda się jednoosobowej firmie. Niektórzy producenci wzbogacają swoje systemy o moduły służące zarządzaniu relacjami z klientem (CRM), obsłudze punktów sprzedaży (system POS), przyjmowaniu i obsłudze zgłoszeń (ITS) oraz zarządzaniu firmową stroną internetową (CMS). Jak zatem widać, system ERP jest niezwykle rozbudowany i przystosowany do obsługi głównie dużych przedsiębiorstw, dla których ważna jest szybka i sprawna komunikacja pomiędzy poszczególnymi działami, sprawna współpraca, zmniejszenie kosztów oraz odpowiedni stopień poufności informacji. Z kolei stosowanie samego systemu CRM w większej firmie sprawi, że polepszeniu ulegną jedynie relacje z klientem, bowiem system ten nie wpłynie na zmniejszenie kosztów produkcji czy też nie ułatwi sposobu rozliczeń z urzędami.

To, który z systemów najlepiej zadziała w przypadku naszej firmy zależy głównie od jej rozmiarów oraz naszych priorytetów. Kompleksowy ERP jest bardzo użyteczny w przypadku dużych przedsiębiorstw, jednak korzystanie z niego w jednoosobowych firmach wiąże się głównie z marnotrawieniem jego potencjału. Z kolei CRM jest narzędziem, które bez wątpienia usprawni współpracę z klientem, jednak może okazać się ono niewystarczające w przypadku wymagających przedsiębiorców.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here