Plakaty od dziesięcioleci stanowią jedną w najpopularniejszych metod marketingu bezpośredniego. Codziennie widzimy ich setki: na tablicach i słupach ogłoszeniowych, przystankach autobusowych, w szkołach i urzędach. Informują nas o imprezach kulturalnych, o akcjach społecznych lub służą jako reklama produktów. Każdy z nas być może kiedyś zmierzy się koniecznością wydruku plakatu. Dowiedzmy się zatem, jak je drukować.

Przy wydruku plakatów możemy posłużyć się zarówno drukiem cyfrowym, jak i offsetowym. To jaki rodzaj wydruku najlepiej sprawdzi się do naszych plakatów, można w łatwy sposób określić analizując ich przeznaczenie, wielkość i nakład.

Nakład a koszt wydruku

Jeśli druk plakatów związany jest z dużą akcją marketingową i potrzebny jest kilkutysięczny nakład identycznych kopii, skorzystajmy z offsetu. W druku offsetowym cena za pojedynczy wydruk maleje wraz ze wzrostem nakładu, ponieważ jednorazowy koszt przygotowania niezbędnych do jego wykonania matryc drukarskich rozkłada się na większą ilość egzemplarzy. Warto podkreślić, że jeden zestaw matryc gwarantuje wysoką jakość wydruku nawet przy nakładzie sięgającym kilkuset tysięcy egzemplarzy, więc prawdopodobieństwo poniesienia powtórnego kosztu ich produkcji jest niewielkie. Z kolei jeśli zależy nam na wydruku plakatu w niskim nakładzie (nawet w jednym egzemplarzu), powinniśmy zdecydować się na druk cyfrowy.

Format ma znaczenie

Niestety nie każde zlecenie można wykonać w druku cyfrowym. Jeśli zależy nam na reklamie zewnętrznej, gdzie ważnym aspektem jest czytelność informacji, powinniśmy postawić na plakaty o większej powierzchni, tj. co najmniej w formacie B2 (68 cm x 48 cm). Cyfrowy wydruk takich plakatów rzadko będzie możliwy, ponieważ większość cyfrowych urządzeń poligraficznych wykonuje wydruki w formacie nie większym niż B3 (48 cm x 34 cm). Cyfra sprawdzi się natomiast idealnie do druku plakatów informacyjnych używanych w urzędach, gabinetach lekarskich lub ogłoszeń o wydarzeniach szkolnych, czyli wszędzie tam, gdzie dystans pomiędzy plakatem a odbiorcą jest znikomy.

Personalizacja wydruku

Dzięki wydrukom bezpośrednio z pliku, druk cyfrowy umożliwia łatwą personalizację końcowego produktu. Można przygotować jeden projekt graficzny, np. dotyczący trasy koncertowej zespołu, a następnie wykonać określoną ilość kopii, nanosząc na plakat odrębną informację dla każdej odwiedzanej przez zespół miejscowości. Personalizacja odbywa się zatem bez konieczności ponoszenia kosztów przygotowania kilku zestawów matryc drukarskich.

Przygotowanie plików do wydruku

W dobie powszechnego dostępu do różnego rodzaju oprogramowania graficznego, samodzielne przygotowanie pliku z projektem wydruku nie stanowi już problemu. W przypadku druku cyfrowego zwykle uzyskamy pożądany rezultat, a ewentualnych przekłamań w odwzorowaniu kolorów można się ustrzec dzięki niskim kosztom cyfrowego proofu kolorystycznego. Z kolei jeśli decydujemy się na druk plakatów w offsecie, wyjściowy plik powinien być sporządzony zgodnie z zasadami DTP, m.in. uwzględniać ewentualne zalewki, korygujące błędy pasowania, do których może dojść podczas druku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here