Materiały POS - dlaczego są takie ważne

Zadaniem materiałów POS jest szeroko pojęte wspieranie sprzedaży, w miejscu, gdzie można dokonać zakupu danych towarów lub usług albo w pobliżu tej lokalizacji.

Dotarcie do klienta i finalizacja sprzedaży

Każdy przedsiębiorca, niezależnie od tego, jakie towary lub usługi oferuje, chce dotrzeć do jak najszerszego grona potencjalnych klientów. W biznesie liczy się zysk. Generalnie – im większa sprzedaż, tym większy zysk. Upraszczając, zysk firmy jest miarą sukcesu. Żadna firma nie chce ponosić strat. Każdy przedsiębiorca pragnie, aby dochody z działalności były jak najwyższe. Przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta to pierwszy krok do wygranej. Potem trzeba jeszcze umiejętnie wykorzystać tę uwagę. To już zadanie sprzedawcy, który powinien być przeszkolony tak, by sfinalizować transakcję sprzedaży. Oczywiście nie zawsze się to uda. Sukces procesu sprzedaży ma wielu ojców. Nawet najlepiej wyszkolony sprzedawca, który doskonale zna się na swojej pracy, nie jest w stanie pochwalić się 100% finalizacją sprzedaży.

Materiały POS i ich rola

Obserwując wnętrze sklepów można odnieść wrażenie, że zewsząd woła do nas informacja: „kup!”. Perfekcyjnie przygotowane kampanie reklamowe mają za zadanie uświadomić potencjalnemu klientowi, że bez danego produktu, bez danego towaru bądź usługi, jego życie nie będzie wygodne i komfortowe. To właśnie dany produkt będzie idealnym dopełnieniem. Badania jasno wskazują, że bardzo często ostateczną decyzję o zakupie (albo też o braku zakupu) klient podejmuje już w sklepie. Stąd kładzie się nacisk na visual merchandising czyli odpowiedni wystrój sklepu i sposób ułożenia towaru. Tej sztuki nie da się nauczyć w pięć minut. Materiały POS bez wątpienia mają ogromny wpływ na to, czy osoba, która przyszła do sklepu kupi czy też nie kupi to, czemu miała się przyjrzeć albo była już praktycznie zdecydowana na zakup.

Plusy i minusy

Ogromną zaletą materiałów POS jest ich stosunkowo niska cena. Przygotowanie jednego czy kilku materiałów jest nieporównywalnie tańsze niż na przykład reklama w telewizji czy nawet lokalnej gazecie o dużych zasięgach. Dziś można oczywiście reklamować się też w Internecie, ale naiwnością byłoby sądzić, że to nic nie kosztuje. Portale społecznościowe obcinają zasięgi, więc na reklamę trzeba trochę wydać. Ta inwestycja nie zawsze się opłaci. Warto zatem bliżej przyjrzeć się materiałom POS i to w nich szukać sprzymierzeńca w dotarciu do klienta. Na pewno minusem wspomnianych materiałów jest, mówiąc kolokwialnie, zrobienie tego dobrze. Nagromadzenie wielu materiałów w jednej lokalizacji ma efekt chaosu i na pewno nie zrobi na kliencie pozytywnego wrażenia. Trzeba też unikać wrażenia bylejakości. Materiały reklamowe świadczą o firmie. Materiały zniszczone, złej jakości, na pewno negatywnie zapiszą się w pamięci klienta i będą miały wpływ na odbiór marki w przyszłości. Trzeba pamiętać, że klient co prawda kupuje tu i teraz, ale przecież każdy przedsiębiorca chce, by klient powrócił, a najlepiej stał się klientem lojalnym danej marce.

Potykacze, wszędzie potykacze

Potykacze są bardzo często spotykaną formą materiałów POS. Często można je spotkać na przykład przed restauracjami czy innymi miejscami, w których stołują się ludzie. Jednak z powodzeniem można wykorzystać je przy sprzedaży towarów lub usług innego rodzaju niż gastronomiczne. Na potykaczu często można zapisać ważna danego dnia informacje, na przykład jakie będzie danie dnia. Odchodząc od tematyki gastronomii – można też zapisać, jaka jest aktualnie cena wykonania zdobień na paznokciach czy też poinformować przechodniów o promocji na strzyżenie damskie z farbowaniem. Potykacz pozwala powiedzieć klientowi o aktualnych wydarzeniach w firmie i o tym, co może go zainteresować. Każdy przechodzień dzięki temu dowie się, że warto dane miejsce odwiedzić i to jak najszybciej, bo okazja może uciec sprzed nosa.

Materiały na ladę, na półkę i na sufit

Jak już zostało wspomniane, z materiałami POS trzeba bardzo uważać, aby nie przesadzić. Materiały wylewające się z lady, z półek i z sufitu to przesada. Klient poczuje się przytłoczony i ze sprzedaży nici. Klient być może nawet dokona zakupu, ale nadmiar bodźców sprawi, że poczuje się poirytowany i nawet podświadomie będzie źle wspominał daną transakcję. Bardzo ważny umiar i przejrzystość. Warto zatem zapamiętać: albo wiszący plakat, albo reklama zamontowana na półce, albo ulotki na ladzie. W tym ostatnim przypadku można jeszcze zrobić wyjątek, bo akurat ulotkę klient zabierze ze sobą do domu. Warto, aby ulotki znalazły swoje miejsce w przeznaczonym ku temu podajniku albo stojaku. Inaczej ktoś może niechcący je zrzucić i finalnie zamiast cieszyć oko klienta, ulotki wylądują na podłodze, psując cały efekt.

Dlaczego materiały POS są takie ważne?

Jeśli wiadomo już, że klient do podjęcia decyzji o zakupie potrzebuje pewnego „impulsu”, to wiadomo też, że tym impulsem będzie to, jak klient odnajdzie się w miejscu, do którego wejdzie. Zatem rolą wspomnianych materiałów marketingowych jest zrobienie na kliencie jak najlepszego wrażenia, aby klient odczuł, że ma do czynienia z profesjonalną firmą, która stara się zaspokoić jego potrzeby. To klient jest w całym procesie najważniejszy i najdroższy. I każdego klienta trzeba szanować. Każda firma ma swoje określone przesłanie, wizję i misję. Zadaniem materiałów POS jest nie tylko zareklamować konkretny produkt, ale też sprawić, by klient zacząć identyfikować się z tymi wartościami. Każda firma stawia na inne kolory i na inne wartości, już na etapie określenia swojej grupy docelowej. Kreatywność zespołów marketingowych nie zna granic i właściwie nie ma limitów jeśli chodzi o tworzenie kampanii. Jednak wszystko odbywa się w pewnych ramach.

W czasach, kiedy konkurencja jest tak ogromna, trzeba zwracać uwagę na każdy szczegół, który może finalnie zdecydować o być albo nie być firmy i być albo nie być procesu sprzedaży. Materiały POS znakomicie wspierają sprzedaż i jest na to wiele dowodów. Jednak trzeba pamiętać o zachowaniu umiaru i jakości wspomnianych materiałów, jeśli chodzi o druk czy jakość prac graficznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here