Źródło grafiki: pexels

Marketing internetowy w zakresie realizowania działań promocyjnych nabiera coraz większego znaczenia. Obecnie niemal każdy podmiot posiada stronę internetową, za której pośrednictwem łączy się ze swoimi Klientami, informując ich o nowych produktach, usługach czy podejmowanych inicjatywach. Samo założenie strony jest jednak niewystarczające. Niezbędne jest również jej zoptymalizowanie. Specjaliści od marketingu internetowego realizują w tym celu między innymi działania z zakresu SEM. Najczęściej zgłaszamy się z tym do wyspecjalizowanych agencji. Jak dokonać wyboru takiego podmiotu i które czynniki są przy tym najważniejsze?

Czym jest SEM?

Działania SEM (z ang. Search Engine Marketing) często utożsamiane są z działaniami z zakresu SEO (z ang. Search Engine Optimization). To błąd, ponieważ SEM to pojęcie szersze, obejmujące w sobie również SEO. Najprościej wyjaśnić to równaniem: SEM = SEO + PPC, gdzie SEO to pozycjonowanie stron internetowych, a PPP (z ang. Pay Per Click) płatne kliknięcia w link prowadzący do strony. SEM możemy więc rozumieć jako działania promocyjne, takie jak na przykład przeprowadzanie kampanii linków sponsorowanych, optymalizacja stron internetowych czy ich pozycjonowanie. Celem takich działań jest osiągnięcie i poprawa widoczności danej strony w wynikach wyszukiwania.

Wybór agencji SEM

Od czego rozpocząć poszukiwania agencji SEM? Przede wszystkim warto zapoznać się z jej portfolio. Sprawdzić wypada, z jakimi Klientami dotychczas współpracowała agencja i jakie zbiera opinie. Dodatkowo poprosić można o przygotowanie case study. Wówczas efektywność kampanii SEM sprawdzić można na konkretnym przykładzie. Profesjonalna agencja SEM nie będzie miała z tym problemu i chętnie zaprezentuje efekty swoich działań.

Dobrym pomysłem jest również weryfikacja w danym sektorze. Warto sprawdzić, czy agencja specjalizuje się w konkretnej branży, w której funkcjonuje podmiot zainteresowany jej usługami. Pomocna jest też weryfikacja fraz reklamowych przy aktualnie realizowanych przez agencję SEM projektach.

Niezwykle istotną kwestią jest również kontakt z przedstawicielem firmy. Obecnie w związku z dużą konkurencją często wybieramy agencję z innego regionu Polski, z którą kontaktujemy się telefonicznie lub mailowo. Kontakt musi być więc płynny, a każda oferta spersonalizowana. Z kolei dla oceny efektywności kampanii SEM niezbędne są raporty. Jeżeli już na początku kontakt będzie utrudniony, a agencja SEM nie gwarantuje danych dostępowych, nie ma co liczyć na to, że zmieni się to w przyszłości.

Co sprawdzić przed podpisaniem umowy?

Analizę agencji marketingowej trzeba wykonać na chłodno, nie kierując się przy tym żadnymi emocjami. Po dokonaniu wyboru, a przed podpisaniem umowy uwagę należy jeszcze zwrócić na kilka jej elementów.

Jednym z punktów są kary umowne, które agencja nalicza w przypadku wypowiedzenia umowy przed terminem. Zdarzyć się może, że oferta na kampanie SEM jest atrakcyjna, ale ewentualne kary z tytułu rezygnacji ze współpracy będą horrendalnie wysokie.

Kwestii finansowych dotyczy również możliwość dokonania zmian w konfiguracji konta. W konkretnych sytuacjach, na przykład przy wprowadzeniu na rynek nowego produktu Klient może być zainteresowany zmianą założeń realizowanej kampanii. Warto sprawdzić, czy nie jest to usługa dodatkowo płatna. Inną kwestią jest możliwość zmiany samego konta, na którym prowadzone są kampanie. Dla agencji może być to dodatkowe działanie, które ze strony Klienta może wymagać ponadprogramowych opłat.

Ostatnim punktem jest czas poświęcony na obsługę kampanii. W wielu przypadkach stawka rozliczeniowa jest atrakcyjna, ale czas spędzony nad kampanią dość krótki. Przed podpisaniem umowy warto więc ustalić, jak wiele czasu w skali miesiąca specjalista SEM poświęci na realizację projektu.

Podsumowanie

To tyle, jeśli chodzi o wybór agencji SEM. Warto pamiętać, że optymalny dobór partnera to gwarancja skutecznych kampanii reklamowych, co pozytywnie przełoży się na zwiększenie ruchu na stronie, a tym samym również i zyski. Błąd przy wyborze skutkować może natomiast nie tylko brakiem optymalizacji i nieskutecznymi kampaniami reklamowymi, ale również sporą stratą finansową.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here